viernes, 30 de abril de 2021

Butlletí dels museus d’art de Barcelona : Vol. 7, núm. 72 (maig 1937) pàg. 9.

El retaule del Conestable dins del conjunt de l'obra d'Huguet.

L'obra documentada d'Huguet que coneixem s'estén dins d'un període cronològic que va del 1455, en què pinta el retaule de Ripoll, al 1489 en què és datada la taula del Gremi dels Freners de la catedral de Barcelona. En conseqüència, si les restes d'un retaule d'estil huguetià, procedent de Ripoll, que hi ha al Museu de Vic, són, com proposa Rowland (19) i com és molt possible que siguin, resta del retaule a què es refereix el document ripollès de la data esmentada (20) tenim, ami) aquestes dues pintures, els «capicua» coneguts fins ara de l'obra del mestre.

En conseqüència; és entre aquestes dues produccions que cal situar les obres d'Huguet restants, les unes per raó de llur data (que els documents donen) i les altres per raó de llur estil, que permet agrupar-les més a prop o més lluny de les que tenen data coneguda.

Entre les primeres hi ha el retaule del Conestable, que ara tractarem d'ordenar estilísticament i cronològica dins del conjunt a base d'un gràfic (fig. 34) que hem formulat després de molts assaigs i tanteigs i, que, ensems, oferim ací com una solució provisional al problema de la cronologia de les obres indocumentades d'Huguet. Matèria opinable, la de l'agrupació de les obres segons l'estil, hem aprofundit l'estudi de la tècnica fins on ens ha estat possible, perquè en ella hi ha més elements objectius. Així i tot considerem la nostra proposició modificable en detall, per bé que del conjunt en surt una conclusió que no creiem que es modifiqui, i és la que el retaule del Conestable és la darrera pintura del període primitiu d'Huguet i, alhora, aquella en la qual s'inicien els caràcters del període següent que anomenem de plenitud.

No comentarem les raons que ens han induït a l'establiment del gràfic de la figura 34. Únicament direm que, a part de l'ordenació cronològica de l'obra huguetiana coneguda, en la corba d'aquest gràfic es vol expressar un període ascendent que va del retaule de Ripoll (1455) al del Conestable (1464-65), un de plenitud que va del Conestable a la taula de Sant Agustí del Gremi dels Blanquers (1486) i un de decadència que va des d'aquesta data a la ignorada de la fi de la vida de l'artista, passant per la darrera obra que coneixem d'ell fins ara: la taula de l'altar del Gremi dels Freners de la catedral de Barcelona (1489).

El retaule del Conestable, dones, clou la primera dècada de l'activitat artística coneguda d'Huguet i amb ella el seu primer període, i en conseqüència, poden apreciar-se en aquesta obra, i en efecte s'hi aprecien, moltes de les característiques de les obres del primer temps, entre les quals compten els retaules de Terrassa, el del Gremi dels Revenedors i el de Sarrià. Dibuix temorenc, però vívid, pinzellada solta, gairebé divisionista i escarrassadament dirigida a aconseguir un modelat a plomades, més propi d'un dibuixant que d'un pintor. Hi ha, però, al costat d'aquests defectes una llibertat de composició plena de gràcia, un ritme en l'arabesc de les formes molt més viu que en les obres suara esmentades, un expressionisme que si no és sempre tan profund com el de les dues figures centrals del retaule de Terrassa, és almenys més extens i afectant no sols als personatges principals, sinó a aquests i als secundaris, i finalment, una major seguretat de tècnica pictòrica amb l'ús dels empastats, no sempre reeixits, però suficients a fer perdre a la pintura aquella vaga aparença de dibuix il·luminat que tenen algunes de les composicions anteriors i entre elles especialment les taules de Sarrià. I és per aquestes condicions també que el retaule del Conestable pot posar-se com a inicial del període de plenitud de l'obra huguetiana.

A més, aquesta pintura sembla ésser obra de més envergadura artística que no les anteriors. Rebuda la comanda del nou rei d’Aragó, el Conestable Pere de Portugal, tot arribat a Barcelona per a cenyir la corona que el poble volia treure de la testa del rei Joan II, Jaume Huguet, el modest pintor barceloní, s'esforçaria a correspondre al prestigi d'amador i d’intel·ligent en coses d'art, que el novell monarca portava (21) . Per al nou monarca en canvi, Jaume Huguet, l'autor d'aquelles dues figures pensatives del retaule de Terrassa (que són sens dubte, les més humanes de totes les imatges que havia produït la pintura catalana fins al seu temps) seria el preferit, l'únic artista català del moment en l'art del qual l'humanisme renaixentista del rei podia trobar una possibilitat per mesquina que fos, de correspondència.

No hay comentarios: